24 år og Housewife!?

Rejselog: Hong Kong – Asiens New York!

Sååe, det der med at holde gang i bloggen 3-4 gange om uge – det går knap så godt.

Hvis jeg skal have, nogle former for ”dagbog” fra vores sidste tid i Sunny Singa, skal jeg til at komme lidt i gang.

Det er dog ikke helt ubegrundet, at overskuddet ikke lige har været der. Jeg har trods alt arbejdet non-stop de sidste 14 dage i København.

Men nu sidder jeg her – endelig hjemme i Singa! Placeret i mit hyggehjørne på terrassen og helt i stemning til at skrive anden del af vores rejselog.

13125025_10209353981027051_4189026852072525668_n

Hong Kong er en af de fedeste storbyer jeg nogensinde har besøgt, kun overgået af Tokyo. Både Seb og jeg var ret enige om, at det må væres Asiens svar på New York! Stemningen, lydene, duftene og menneskerne – det hele emmer af pulserende storby.

Vi havde kun 4 dage i Hong kong og kunne sagtens have brugt mange flere! Vi tog et natfly fra Singapore torsdag kl. 01.30. Rationalet bag det sindssyge tidspunkt, var, at vi ville lande i Hong Kong kl 05.00’ish og stadig have hele fredagen med.

Der kan i den grad tales både for og imod, at tage et fly på det tidspunkt. Vi fløj med ‘Scoot‘, som virkelig er et lavpris flyselskab, men du sidder til gengæld også som sild i en tønde! Da min bedre halvdel er knap to meter høj, havde vi booket en hel række til os selv, så der var chance for, at han stadig havde lidt blodomløb i benene når vi landede.

13178002_10209386854448866_5483299896841969226_n

Hong Kong er delt op i 18 distrikter, så der er nok at gå i gang med . Vi boede i Wan Chai området.

Der er knald på 24 timer i døgnet mange stader i Hong Kong, men Wan Chai er berygtet for at være en af de mest livlige. Der er et rigtig godt mix af forskellige restauranter, barer og diskoteker. I mund til mund omtale, er det blevet beskrevet som et lidt for frisindet område og sammenlignet med ’Red light District’, der har forvildet sig ind i det centrale bar område.

Sådan oplevede vi det nu ikke. Der var sgu bare super cool og en masse lækker mad.

Vi boede på ‘Empire Hotel‘, det var super lækkert og lå godt ift. restauranter og caféer. Skulle vi længere var det med bus eller metro, da man får oplevet byen på en helt anden måde end med taxa.

Hotellet havde selvfølgelig ikke vores værelse klar klokken 05.00, så vi smed bare taskerne og tog op til Victoria Peak, for at se byen vågne.

13062552_10209339412862856_6775512085044593864_n

Victoria Peak er det højeste punkt på ø delen af Hong Kong. Bjerget er 552m over havet overflade, og er svært besøgt af turister i Hong Kong. Det er dog helt klart også et besøg værd, hvis vejret er godt!

Hong Kong lider, som mange andre steder i Asien, under smog. Luften er faktisk i nogle perioder så gal, at det er seriøst sundhedsskadeligt. Derfor er det heller ikke unormalt at se folk med mundbind, og man bør i nogle perioder nok selv overveje, at iføre sig et.

13087336_10209339428263241_6753247536970928882_n

Fredag aften tilbragte vi på ’Hollywood Road’, som er en af de ældste gader i Hong Kong, og er førende inden for antikviteter og kinesisk kunst. Når det så er sagt, så er der også et hav af shopping muligheder inden for tøj, sko og skønhedsprodukter.

Ned af sidegaderne ligger der virkelig mange små restauranter og Caféer. De fleste steder blev vi mødt af et koncept om, at man ikke kunne bestille bord, så det handler lidt om bare at ’go with the flow’ til du finder et sted at spise.

Eller også kom vi bare ikke de rigtige steder 😉 ..

13133104_10209344404507644_918887373103856283_n

Vi fandt dog et sted, som jeg vil slå et slag for. Ned af Peel Street, ligger et lille fransk sted ’Le Moment’. Ejeren, Bob, giver den virkelig hele armen for, at man skal føle sig godt tilpas! Stemningen minder meget om en fransk bistro, maden smager dejligt og øllen er hjemmebrygget. Alt i alt var det et tilfælde, som endte ud i en virkelig sjov og våd aften ;-). Den er virkelig et besøg værd!

13077075_10209345089484768_342954622767182253_n

Et andet sted, der skal nævnes er ’Cocotte’, som laver den bedste morgenmad, når man har tømmermænd.

I samme område ligger en masse interiørbutikker – jeg prøver, så vidt muligt, at få en ting med hjem til lejligheden, hver gang vi rejser.

Skal man have souvenirs af lidt bedre kvalitet, så kan det helt sikkert anbefales at kigge forbi ‘PMQ’, som er et shoppingcenter. En mase af tingene er håndlavede og centeret rummer alt fra computertilbehør til kunst. Jeg købte selv det fineste håndlavede babytæppe med hjem, til min venindes datter.

Læser du om Hong Kong, så bliver ’A symphony of lights’ garanteret også listet, som et must see. Lysshowet kører hverdag kl. 20.00 og det varer i 13 minutter. Der spilles musik til, og det er da også meget flot – skal jeg selv sige det, så fik vi ikke meget ud af det.. Har man først set et lysshow i ’Gardens by The Bay’, så kommer det meste til kort ;-).

13133175_10209353984187130_2210744243524259683_n

Et andet ’must see’ når man er i Hong Kong er Mongkok området.

Det bliver også kaldt ’den gamle bydel’ og ’det rigtige Hong Kong’. Bydelen er tæt bebygget og der er en million små shops – ALT kan findes her, hvis man leder længe nok.

Et eksempel på en shop, er damen på billedet herunder. Jeg har ingen idé om hvad hun solgte, eller hvad der står på skiltet. Men for at få lov at tage et billede, så skulle håret sættes, brillerne pudses og skiltet SKULLE være synligt billedet. Trods vores gigantiske sprogbarriere, så var hun virkelig sød og imødekommende.

hongkong10

Der er 1000 ting at fremhæve ved Hong Kong, og vi har kun set en brøkdel!

Er man til en pulserende storby, der er mere rå end Singa, men som stadig har oceaner af lækker mad og cool barer – så tag til Hong Kong!!